ГАЗЕТА.dp.ua

Субъективно о Днепропетровске:

новости, аналитика, скандалы

Погода
Погода в Днепре

влажность:

давление:

ветер:

Кто подкапывается под заводы «Укрзалізниці»?



Поки Гройсман намагається залучити на ремонтні заводи світових інвесторів, керівник технічного забезпечення УЗ Володимир Крот свідомо доводить підприємства до банкрутства

 

Під керівництвом Крота ремонтні заводи «заробили» мільйони збитків

Три гіганти – Запорізький електровозоремонтний завод (ЗЕРЗ), Львівський локомотиворемонтний (ЛЛРЗ) та Дніпропетровський тепловозоремонтний завод (ДТРЗ) – стали на хитку колію. Щомісяця заводи нарощують збитки, які в результаті можуть зупинити підприємства і віддати на розтерзання кредиторам.

Чому в країні, де 80 % рухомого складу залізниці потребують оновлення, ремонтні заводи банкрутують? На це питання намагалися знайти відповіді наші журналісти. Почали звідти, звідки зазвичай починає псуватися риба – з голови.

За функціонування ремонтних та виробничих потужностей ПАТ «Укрзалізниця» відповідає Володимир Крот, який з 2016 року займає посаду директора з інженерно-технічного забезпечення ПАТ «Укрзалізниця». Раніше він працював на посаді першого заступника начальника головного управління безпеки руху. Потім був призначений першим заступником начальника головного управління безпеки руху.

На попередніх посадах Крот відповідав за локальні проблеми, які неможливо порівняти з інженерно-технічним забезпеченням «Укрзалізниці». Він перестрибнув з однієї посади на іншу, які за функціоналом віддалені одна від одної як полюси. Колеги Крота кажуть, що так високо стрибнути по кар’єрній драбині йому допоміг Євген Кравцов – він просунув його на посаду весною 2016-го, під час свого першого кількамісячного керування УЗ. Кравцов – ось головний секрет успіху Крота в «Укрзалізниці».

Але після того, як в «Укрзалізницю» прийшов поляк Войцех Бальчун, крісло під Кротом трохи захиталося. Ініційовані поляком перевірки показали, що робота директора з інженерно-технічного забезпечення повна тіньових схем та порушень. Серед іншого, Крота зловили на непрозорих тендерах, коли він замовив б/у запчастини за ціною нових. Тоді ж було відкрито кілька кримінальних проваджень за фактами зловживань у сфері закупівлі запчастин. Заступникам Крота навіть вручили підозри.

Від скандалу і звільнення Володимира Крота врятувала лише відставка поляка влітку цього року. А коли Кравцов вдруге став в.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця», позиції Крота знову закріпилися.

Деякі експерти навіть припускають, що захід Крота на посаду проплачена впливовими спонсорами. Кому це вигідно і яке завдання перед Кротом поставили спонсори, можна проаналізувати за фінансовими показниками його роботи.

Цифри винесли на поверхню парадоксальні речі: заводи ремонтують більше одиниць техніки, але при цьому нарощують збитки. Уявіть, якби ви, працюючи в пекарні, почали випікати більше хліба. Але при цьому дохід у вас не виріс, а навпаки – з вас стягнули додаткову вартість муки та інших інгредієнтів.

Експерти називають кілька причин негативних фінансових результатів вітчизняних залізничних ремонтних заводів. Перше – замовник відмовляється приймати фактичні витрати підприємств на проведення позапланових ремонтів. Як це відбувається, нам розповідає колишній інженер одного з ремонтного заводів.

«Між тим, як дефектну техніку знімають з рейок і доправляють на завод, проходить багато часу. Інколи це два-три місяці після складання акту дефектовки. За цей час техніку буквально розграбовують. І в результаті на папері ми отримували одні пошкодження, а по факту – їх в рази більше, – каже колишній співробітник заводу – Тому ми змушені докуповувати потрібні комплектуючі, яких в стартовій заявці на ремонт немає. Додаткові витрати прописували окремим рахунком, а це може бути 600 і більше тисяч гривень на одній одиниці. Але керівник інженерно-технічного забезпечення Володимир Крот відмовляється сплачувати фактичні витрати заводу. Виходить, чим більше ми ремонтуємо, тим більше збитків отримуємо».

Справді, після приходу нового менеджменту кількість відремонтованих одиниць на заводах зросла вдвічі. Але на кожній одиниці завод втрачає додатково в середньому 600 тисяч гривень. Тому коли Крот звітує про нарощування кількості відремонтованого рухомого складу – це з його боку злочинне лукавство. Справедливо буде сказати, що в геометричній прогресії заводи нарощують збитки.

Друга причина збитковості заводів – це неринкова оцінка вартості запчастин та роботи. За останній час, комплектуючі, які закуповують заводи для роботи, зросли в ціні приблизно на 12%. Але Крот відмовляється змінювати ціни і платить заводам за старим прайсом. Фактично, вартість ремонту однієї одиниці техніки обходиться заводам у більшу суму, ніж їм оплатив замовник. Жодна бізнес-модель не витримає такого непрозорого ціноутворення.

Третя причина – Володимир Крот навіть не передбачає рентабельності роботи заводів. Такої стрічки немає у кошторисі і в жодних інших документах. Заводи працюють, обладнання зношується, але коштів на амортизацію Крот не передбачає. Тобто бачимо умисне доведення заводів до краху.

Крім того, на своїй посаді Володимир Крот робить цілком нелогічні розпорядження. Працівники зізнаються – за вказівкою директора з інженерно-технічного забезпечення УЗ людям, які намагаються розвивати заводи, виносять догани. Всі ініціативи, які йдуть від заводів, блокуються.

В результаті три ремонтні заводи щомісяця нарощують збитки. І цей процес не зупиняється. Експерти констатують: якщо методи Крота не зміняться, або якщо його не замінять на посаді, українські залізничні перевезення чекає економічний та соціальний колапс. Заводам припинять постачати запчастини та інші робочі матеріали, кредитори можуть застосувати проти підприємств штрафні санкції. А це означає, що нашими коліями поїдуть несправні електровози, тепловози та локомотиви. Більше 5 тисяч українців опиняться без роботи. А залізничні перевезення стануть небезпечними для здоров’я і життя людей, економіки та національної безпеки країни.

 

Для кого Крот банкрутує заводи?

Аналітики припускають, що Крот на очах у всієї країни свідомо доводить три заводи до банкрутства і готує їх під конкретного покупця. Найбільшими кредиторами Львівського локомотиворемонтного заводу є депутати ВРУ брати Дубневичі. Вони за багато років набудували в системі УЗ десятки корупційних схем. Прибрати до рук увесь Львівський завод – для Дубневичів справа техніки і допомоги Крота. Крот продовжує нарощувати борги ЛЛРЗ і через деякий час зможе просто передати підприємство в руки Дубневичів за борги.

Така ж схема і на Дніпропетровському та Запорізькому заводах. Аналітики припускають, що ЗЕРЗ знецінюють на спецзамовлення голови ОДА Костянтина Бриля. Радник Бриля, регіонал Валерій Омельченко зараз за великі гроші намагається посадити у крісло директора Запорізького електровозоремонтного заводу Олега Марголіна.

Кабмін і центральний офіс «Укрзалізниці» повинні уважно придивитися до цієї ситуації: для чого на Запорізький завод намагаються завести нового директора? Щоб допомогти довести підприємство до банкрутства?

 

Угоду з General Electric – під загрозою

Цього року ПАТ «Укрзалізниця» нарешті отримала шанс підписати угоду, яку анонсував Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Йдеться про співпрацю зі світовим гігантом General Electric Transportation, котрий є складовою транснаціональної корпорації General Electric.

Уряд України сподівається разом з General Electric оновити український парк вантажних тепловозів. Сторони націлені на довготривалу роботу – співробітництво заплановано на 10 років.

Також Прем’єр-міністр повідомляє, що до оновлення, ремонтів та модернізації рухомого складу планують залучати європейських інвесторів. «Для нас важливо модернізувати рухомий склад Укрзалізниці, а це потребує інвестицій та технологічних рішень. Тож питання співпраці з GE може стати тим випадком, коли поєднання можливостей буде вдалим, — зазначив Володимир Гройсман. — Все, що потрібно буде від Уряду, буде опрацьовано максимально швидко».

Однак укладання угоди зі світовим інвестором вже кілька разів відкладалося. Раніше підписати документи планували у вересні. Тепер подію відтермінували на листопад. Аналітики у сфері транспорту припускають, що затягування процесу може бути пов’язано з тим, що General Electric занепокоєні фінансовим станом ремонтних заводів, які мають стати потенційними майданчиками для розгортання роботи американської компанії. З’явилася інформація, що представники General Electric проаналізували роботу Володимира Крота і не хочуть мати справу з цим чиновником. Інвесторів насторожують результати його роботи, а також відсутність досвіду і знань для реалізації довгострокової співпраці.

Виходить, що поки Гройсман веде перемовини зі світовими інвесторами, Кравцов та Крот ведуть ремонтні заводи до банкрутства. Кравцов підтримує Прем’єра чи розвал ремонтних заводів? Два різні шляхи, дві протилежні позиції. Це може стати новою катастрофою для «Укрзалізниці», бо європейці та американці не прийдуть працювати з підприємствами, які однією ногою стоять у прірві.

Тому Кабмін і Міністерство інфраструктури повинні вже зараз ретельно перевірити роботу Володимира Крота на займаній посаді. І зробити усе можливе, щоб афілійовані до «Укрзалізниці» підприємства припинили нарощувати десятки і сотні мільйонів боргів для того, щоб олігархи збагатіли на металоломі.

26.10.2017